מטבחים חיצוניים – תוציאו את השף שבכם

תרבות האירוח הישראלית פרצה בעשורים האחרונים את גבולות הבית והתרחבה אל המרפסות והחצרות, אשר הפכו לחללים מעוצבים, מאובזרים ומושקעים, במטרה ליצור את סביבת האירוח החברתית המושלמת. אחד השדרוגים הבולטים ביותר שניתן לראות בימינו, הלוקח את האירוח לרמה הגבוהה ביותר הוא מטבח חוץ.

 

 

הרצון ליהנות מהחללים הפתוחים של הבית הפרטי או הדירה, בשילוב עם הרצון להעניק לאורחים חוויית אירוח מושלמת והשאיפה להציג רמת חיים גבוהה וסגנון עיצובי עכשווי, יצרו את המגמה ההולכת ומתרחבת של הקמת מטבחים חיצוניים. תרבות הסלפי והרשתות החברתיות רק העצימה את המגמה ותרמה אף יותר לרצון להציג את סביבת המגורים המושלמת שלא רק תעניק לדייריה חווית מגורים חלומית, אלא גם תצטלם יפה ותמשוך את תשומת ליבם של כל הנחשפים אליה.

כך צמח לו שוק מטבחי חוץ, המציע מגוון עצום של עיצובים, לחצר ולמרפסת, עם מבחר אביזרים, מכשירי חשמל, חומרי גלם, כלים ותאורה, שאינם נופלים ממטבחים פנימיים העומדים בסטנדרטים הגבוהים ביותר.

גם אתם מעוניינים להוציא את השף שבכם (ואת המטבח) החוצה? קבלו את המדריך המלא לבחירת המטבח החיצוני המושלם.

 

 

אז מהו המטבח החיצוני?

אם בעבר הוצאת מנגל למרפסת או  לחצר הייתה פעילות "הבישול" המקסימלית, הרי שכיום אין גבול ליכולות הבישול, האפייה והטיגון המתאפשרות מחוץ לקירות הבית. 

מטבח החוץ מאפשר למעוניינים בכך ליהנות מכל מכשירי החשמל המקובלים הנמצאים בתוך הבית ואף מאביזרים וכלים שאינם נמצאים בו. כך, יכולים חובבי הבישול, אוהבי האירוח ועניני הטעם לשלב את כל אהבותיהם אלה בחלל חיצוני ייעודי: לבשל בחלל הפתוח, בחברת האורחים וללא כל צורך להפריד בין חוויית הכנת האוכל לחוויית האירוח והמפגש החברתי.

המטבח החיצוני הינו מטבח לכל דבר, המוקם באזור מוגדר מחוץ לבית ומותאם באופן ייעודי הן לצרכיהם ודרישותיהם של בעלי הבית, הן לסביבה בה מוקם והן למזג האוויר המאפיין את אזור המגורים. בין אם מדובר בהקמת מטבחי גינה ובין אם בהקמת מטבחי מרפסת – במטבח החיצוני נכללים כלל האביזרים הנדרשים, לרבות מכשירי חשמל, שטחי אחסון, כלים, תאורה, חיבורי תשתיות (מים, חשמל וגז) וכל זאת תוך שמירה על דקורציה ואסתטיקה מרבית. לעיתים תצטרכו לשים את המטבח תחת פרגולה או גזיבו על מנת לשמור על המוצרים בו.

 

 

סוגי מטבחי חוץ

ישנו מבחר רחב למדי של מטבחי חוץ המותאמים כל אחד לפי המיקום בו מיועדים להיות מותקנים, לפי הצרכים של בעל הבית ולפי הטעם העיצובי.

הסוג הראשון של מטבחי החוץ, הנחשב נפוץ למדי הוא מטבחי החוץ הקטנים. מטבחים אלו מיועדים למרפסות או לחצרות קטנים, אשר בעליהם מעוניינים ליהנות מהיתרונות והפינוקים הרבים של מטבח חוץ, אך עם זאת מוגבלים בשטח אותו יכולים להקצות למטבח. לרוב, מטבחים אלו יכללו מספר מועט של מכשירים, לא יצריכו חיבורים לריבוי תשתיות, לא יכללו שטחי עבודה או אחסון רבים ולא יתפסו שטח רב. מבנה המטבחים הקטנים הוא לרוב ישר וכולל רק מכשירים בסיסיים, כגון גריל גז ומקרר קטן ובנוסף משטח עבודה מצומצם עם שטח אחסון קטן. מטבח זה יוכל להסב לכם הנאה רבה ולשדרג כל מרפסת או חצר קטנה.

אם אתם יותר אנשים של גריל פחמים יש היום גריל ארגנטינאי או ברזילאי (או משולב) – דברים ממש יפים ואיכותיים.

סוג נוסף הינו מטבחי החוץ הרחבים. מטבחים אלו מיועדים לחצרות רחבים, למרפסות מרווחות במיוחד ולחובבי בישול ואירוח, שאינם מוכנים להתפשר על חוויית הבישול בחוץ ועל החוויה שמעניקים לאורחיהם. מטבחי החוץ הרחבים יכללו מגוון מכשירים, חיבור לתשתיות (מים, גז, חשמל), שטחי אחסון, שטחי עבודה נוחים, תאורה ואף תוספות מיוחדות כדוגמת כיור, טאבון ועוד. מטבחים אלו מוצעים במגוון עיצובים ובמבנה משתנה בהתאם לחלל בו ממוקם ולטעמם של בעליו: בצורת קו ישר, בצורת ר', בצורת ח' ואף כולל לעיתים אי מרכזי או בר אירוח וישיבה.

 

 

הכנות לקראת מטבח חיצוני – כיצד מתחילים?

אז החלטתם גם אתם לשדרג את ביתכם ולהתפנק במטבח חיצוני. בטרם תמהרו להזמין את האביזרים בהם אתם מעוניינים, כדאי שראשית תתכננו בקפידה ובסבלנות את המטבח, על מנת להימנע ממצב בו במקרה הטוב התוצר הסופי לא יענה לחלוטין על דרישותיכם וציפיותיכם ובמקרה הפחות טוב אף לא יפעל כראוי או יסבול מפונקציונאליות לקויה.

בבואכם לתכנן את המטבח החיצוני, הקפידו להקדיש יתר תשומת לב לנושאים הבאים:

 

  • תשתיות – על מנת שתוכלו להתקין במטבח את מיטב אביזרי הבישול, יש לדאוג לחיבור התשתיות הרלוונטיות בחלל החיצוני בו ברצונכם להתקין את המטבח. התשתיות כוללות חיבורי חשמל (לצרכי תאורה, כיריים ומכשירי חשמל נוספים למיניהם), גז (עבור גריל) ומים.
  • מיקום – מיקומו המיועד של המטבח החיצוני ישפיע באופן משמעותי על תכנונו של המטבח. מיקום המטבח במרפסת ידרוש תכנון יעיל מבחינת גודל המטבח וסידור האביזרים בו, על מנת לתפוס כמה שפחות שטח. לעומת זאת, כשמדובר בחצר או גג מרווחים, התכנון יכול להיות גמיש יותר ולאפשר את פריסתם של המטבח והאביזרים על פני שטח גדול יותר. כמו כן, גם לסביבה השפעה על קביעת מיקומו של המטבח: היותן של מרפסות בקומות שמעל, מעקה או קיר התוחמים את המרפסת, אזור מקורה או פתוח, עצים או צמחיה קרובה ועוד. 
  • תכולה – יש להחליט מהם האביזרים הנדרשים, מכשירי החשמל הנחוצים, שטחי העבודה ומקומות האחסון. בהתאם לאלו, יתוכנן המטבח כולו על ידי בעל המקצוע (אדריכל או מעצב). מכיוון לאחר הכנת והתקנת המטבח לא מתאפשר לרוב לשנות את מבנהו, מומלץ ביותר לוודא שאכן כל המכשירים והאביזרים הנחוצים כלולים בתוכנית ובכך להימנע מהתקנה מאוחרת של חלקים נוספים כ"תלאים" והוספת מכשירים שעלולים לא לתאום את העיצוב המקורי ולפגוע בנראותו.
  • חומרי הגלם – יש לוודא שהמטבח נבנה מחומרים עמידים המותאמים למזג האוויר (חום, לחות, גשם, רוחות) ולאופי הפעילות הצפויה בו (שומן, רטיבות וקורוזיה). החומרים הנפוצים ביותר בהם נעשה שימוש בימינו הינם שיש, בטון, אבן, נירוסטה ועץ, כאשר השילוב ביניהם נעשה בהתאם לסוג המטבח, תכולתו והסביבה בה ממוקם. לחומר הגלם הנבחר חשיבות רבה, שכן המטבח החיצוני חשוף לאורך כל שעות היום לתנאי מזג האוויר והסביבה ופוטנציאל הבלאי של חלקיו ושל המכשירים המותקנים בו גבוה ביותר. כך, בחירה באחד מחומרי הגלם הנכונים, כדוגמת מטבח חוץ נירוסטה, תבטיח את עמידותו של המטבח לאורך זמן רב ותספק לבעליו שנים של הנאה מחוויית בישול, אפייה וצלייה חיצונית מושלמת.
  • תכנון אדריכלי או עיצובי – בהתאם למיקום המיועד, לנגישות התשתיות הרלוונטיות ובהתאם לעיצוב הקיים של הבית, יש לתכנן מראש את גודלו של המטבח, את נראותו ואת תכולתו. תכנון זה צריך לכלול מדידות מדויקות, חלוקה ופריסה של שטחי העבודה והאחסון (דלתות, מגירות, ארונות וכו'), מיקום האביזרים, המכשירים והכלים הנדרשים, תאורה מותאמת, חיבור לתשתיות, יצירת פונקציונאליות אופטימלית וכל זאת בעיצוב התואם את העיצוב הקיים בבית ובסביבת המגורים. גודל המטבח הוא אחד השיקולים העיקריים, שכן הוא זה שיקבע כמה אביזרים ניתן יהיה לדחוס לתוכו, אך באותה מידה גם כמה שטח יתפוס מהמרפסת או מהחצר. וודאו שהשטח שהקציתם למטבח הינו ריאלי ויעיל, המשיג את המטרה לשמה הוא מוקם ושבמקביל לא יבוא על חשבון שטח פתוח חשוב ונחוץ.  בהתאם לחומרי הגלם שנבחרו עבור המטבח, תוכלו לבחור ברמות גימור שישדרגו את המטבח ויעניקו לו מראה "אינסטגרמי" שאף אורח לא יוכל להתעלם ממנו. בנוסף – שימוש באביזרי דקורציה ובהם צמחיה, אביזרי נוי וריהוט גינה, ישדרגו גם הם את נראות המטבח. אז אם כבר החלטתם להתפנק במטבח חיצוני עם פונקציונאליות מושלמת – תדאגו שגם הנראות שלו תהיה כזאת.
  • תיאום ציפיות – על מנת לוודא שאכן תיהנו ממטבח החלומות שלכם, מחובתכם לדאוג לבצע תיאום ציפיות עם החברה המבצעת. תיאום הציפיות צריך לכלול ייעוץ מקדים עם בעלי המקצוע, הגדרת צרכיכם וציפיותיכם, תכנון מלא של המטבח לפרטי פרטים (לרבות מידות, מכשירים, חיבורי תשתיות, חומרי גלם, שטחי אחסון, משטחי עבודה, תאורה וכו'), קבלת הצעת מחיר, הדמיות, הגדרת תנאי אחריות ובדיקת תקינות והתאמה לתוכניות בסיום העבודה.

תכולת המטבח החיצוני – תנו לשף שבכם להשתגע

תכולת המטבח החיצוני הינה חסרת גבולות, בדיוק כמו במטבח ביתי רגיל. המטבח החיצוני יכול להכיל (בביצוע ההתאמות הנדרשות) כמעט כל מכשיר חשמלי וכל אביזר המשמש אתכם במטבח הנמצא בתוך הבית, כך שניתן למצוא בימינו מטבחים חיצוניים באין ספור עיצובים בהתאמה אישית: החל ממטבחים פשוטים למרפסת המכילים גריל ומשטח עבודה ועד מטבחי גינה מורכבים שאינם מביישים מטבחי שף ומכילים את מיטב המכשירים והאביזרים.

 

אז אילו אביזרים ומכשירים תרצו במטבח החיצוני שלכם?

 

גריל – הגריל הוא אחד המכשירים האהודים ביותר על הקהל הישראלי בכלל ועל חובבי הבישול והאירוח בפרט. כך, הפך הגריל לחלק כמעט בלתי נפרד מהמטבח החיצוני.

גריל איכותי ופרקטי הוא גריל רחב המציע מרווח צלייה ואפשרות סגירה לצרכי צלייה ארוכה של הבשר ועישונו.

גריל חשמלי לעומת זאת, יציע פתרונות בישול, צלייה וטיגון המאפשרים הנאה מהכנת שלל מתכונים לבני הבית ולאורחים. השימוש בגריל החשמלי נחשב לבריאותי יותר ואף לנקי ואסתטי מבחינת נראות. 

תנורי גזפתרון נוסף להכנת מנות גריל הינו תנור הגריל המופעל באמצעות גז. תנורים אלו מעניקים גם הם חוויית צלייה ומאפשרים הכנת מנות גריל ותבשילים מגוונים ביותר. את התנורים יש להתקין באזור מקורה.

כיריים חשמליות תוספת הכיריים תפתח בפניכם אפשרויות בישול וטיגון נוספות ויהוו תוספת נהדרת למטבח החיצוני, כמכשיר משלים להפיכתו למטבח המושלם. המקום האידיאלי להתקנת כיריים חשמליות במטבח החיצוני הוא כמובן באזור מקורה, בו המכשיר אינו חשוף באופן ישיר לאקלים. 

טאבון – הטאבון הוא אחד האביזרים המיוחדים והמפנקים ביותר, ממנו אף אורח לא יכול להתעלם. הטאבון מאפשר חוויית אפייה ייחודית בדרך בלתי שגרתית, באמצעות חום אחיד וגבוה במיוחד. באמצעות הטאבון תהנו מהכנת מאפים ובהם פיצות ופוקאצ'ות באותו אופן בו מוכנים מאפים אלו במאפיות האהובות והידועות.

ישנם מגוון סוגי טאבון, הנבדלים ביניהם בגודל, ביכולת השינוע (סטטיים או ניידים), בעוצמת החום ובצריכת האנרגיה. טאבון איכותי יאפשר שליטה ותפעול פשוטים, יופעל על ידי מערכת גז בצריכה נמוכה, יהיה חסכוני באנרגיה, מבודד מבחוץ ונוח לשימוש.

מעשנות המעשנה היא מכשיר ייחודי אשר נועד לעיבוד המזון באמצעות תהליך עישון. המעשנה כוללת תא או מספר תאים סגורים, בהם מונח המזון ונחשף לתהליך העישון ולחום הנשלט על ידי המשתמש. המזון מתבשל לאורך זמן ובאמצעות עשן עדין, אשר מעניק לו טעם חזק וייחודי, מרקם, עסיסיות וארומה מעושנת. כך , תוכלו להכין בשר ודגים עם טעם מיוחד.

חשוב לזכור כי ישנו הבדל משמעותי בין עישון במעשנות חשמל וגז לבין עישון במעשנת פחמים, בדיוק כמו ההבדל בין מנגל המופעל באמצעות גז לבין מנגל פחמים.

מקררים ומיני ברים – אחד המכשירים השימושיים ביותר למטבח החוץ הוא המקרר. בין אם מדובר במיני ברים ובין אם במקררים גדולים יותר אשר מותאמים גם לאחסון בשר, אין ספק שמדובר במכשיר שישדרג את המטבח ובעיקר יקל על פעילותכם בו ועל חוויית האירוח. לא עוד התרוצצות בין החצר או המרפסת והמטבח הבייתי לטובת הבאת שתיה קלה לאורחים, קרח או בירה מפנקת עבורכם. עם מקרר במבטח החיצוני – כל אלו יהיו בהישג ידכם

כיור וברזים – ניתן לשלב במשטחי המטבח החיצוני גם כיורים על פי הצורך, המותאמים בהיקפיהם למשטח הייעודי. לכיורים אלו ניתן להתאים מבחר רחב ביותר של ברזים, בהתאם לעיצוב המטבח ולייעודם של הכיור והברז.

מכונת קרח זהו מכשיר מותרות אשר אינו נדרש לרוב, אך עם זאת ישדרג באופן משמעותי את חוויית האירוח ובהחלט יהיה תוספת מפנקת למארחים בימי הקיץ החמים.

שטחי אחסון – חשוב ביותר לקחת בחשבון ששטחי אחסון אמנם תופסים יותר מקום, אך ייעלו באופן משמעותי את האירוח ויקלו על המארחים שיוכלו ליהנות משפע של כלים, מוצרים ואביזרים שיהיו מונחים בהישג ידם בעת השימוש במטבח החיצוני.

משטחי עבודה – חובבי הבישול מכירים את הצורך במשטח עבודה המאפשר לפרוס את כלל המוצרים, הכלים ואביזרי המטבח באופן נוח לטובת הכנת המתכונים הרצויים. תכנון נכון של משטחי עבודה במטבח החוץ יקל מאד על הפעילות בו.  

תאורה – מכיוון שהעבודה במטבח החיצוני עשויה להתבצע גם בשעות הערב המאוחרות ואף בלילה, יש לדאוג לתאורה הולמת אשר תאפשר לכם ליהנות מהפעילות בו גם בשעות המאורחות, ללא כל קושי. התאורה הנבחרת צריכה להיות פונקציונאלית ואיכותית, אשר תעניק אור מספק לתפעול המטבח בשטח העבודה וההכנה. כמו כן, יש להתאים תאורה גם לאזור הישיבה, להשלמת האווירה ועל מנת לאפשר הנאה מהישיבה בסביבת המטבח. 

גופי התאורה יכולים להיות מובנים בקיר, בפרגולה, בתקרה, ברצפה או כחלקים נפרדים הפזורים בשטח המטבח ומסביבו. זכרו כי מטבח מושקע ככל שיהיה אינו מושלם ללא תאורה מתאימה המותקנת בו והמאפשרת את השימוש בו בכל שעה.

תשתיות – על מנת ליהנות מכל אלו, יש לדאוג לקיומן של התשתיות הרלוונטיות, תוך ווידוא שמדובר בהתקנים וחיבורים בטוחים, העומדים בכלל התקנים הנדרשים. התשתיות הנדרשות למטבח החיצוני הינן חשמל, גז ומים ובמידה והתקנתם כיור עם ניקוז – גם חיבור למערכת הביוב.

 

 

מחירים

הקמת מטבח חיצוני דורשת השקעה כספית לא מבוטלת, שכן כוללת תכנון, עיצוב, מכשירי חשמל, אביזרים, שימוש בחומרים מיוחדים ועמידים לייצור המשטחים, התאמת תשתיות ועוד.

טווח מחירי המטבחים החיצוניים רחב מאד ומתחיל מאלפים בודדים עבור מטבחי חוץ זולים. מדובר במטבחים קטנים הכוללים לרוב גריל, יחידת קירור, יחידת אחסון וכיור. השיטה המודולרית, אותה מציעות בימינו חברות המספקות מטבחים חיצוניים, מוזילה את העלות ומאפשרת הרכבת מטבחים בהתאמה אישית במחירים אטרקטיביים. ככל שמתווספים מכשירים ואביזרים נוספים, עולה מחירו של המטבח וכך עשוי להגיע עד ל – 20,000 ₪ ואף ל – 30,000 ₪ וליותר מכך, עבור מטבחי פרמיום מרווחים, יוקרתיים ואיכותיים.

המעוניינים ליהנות ממטבח חוץ איכותי ופונקציונאלי, אך עם זאת לחסוך בעלויות ולהימנע מהוצאה של עשרות אלפי שקלים, יכולים לבחון את האפשרות לרכישת מטבח חוץ מעודפים או מטבח חוץ מתצוגה. מטבחים אלו יכולים לכלול את מיטב האביזרים והמכשירים ולהגיע במבחר עיצובים יוקרתיים, אך להימכר במחירים הנמוכים לעיתים בעשרות אחוזים מהמחיר בו היו מוצעים ונמכרים כחדשים.  

כמו כן, זכרו שאם התקציב אינו מאפשר לכם לרכוש מראש את מטבח חלומותיכם, באפשרותכם לבחור במטבח מודולרי, לרכוש תחילה חלקים ואביזרים מסוימים בהתאם לתקציבכם ובעתיד לרכוש מכשירים וחלקים נוספים ולשדרג את המטבח בהדרגה.

 

 

לבחור את הטוב ביותר

אם בעבר הקמת מטבח חוץ הייתה מותרות השמורה לבעלי ההון בלבד, הרי שכיום מטבחים אלו נמצאים בהישג ידם של כל המעוניינים בכך.   

אז אם גם אתם החלטתם שאתם מעוניינים להתפנק עם מטבח חיצוני, פשוט לכו על זה. אמנם אין צורך להיסחף ולרכוש מטבח שאינו פרופורציונלי מבחינת גודל לחלל אליו מיועד ואשר כולל אביזרים ומכשירים שאין לכם צורך מהותי בהם, אך הקפידו לרכוש את הטוב ביותר ממה שנחוץ לכם ומתאים עבורכם. 

בחרו בחברה בעלת ניסיון, המתמחה בתחום המטבחים החיצוניים והמציעה פתרונות המותאמים בדיוק לצרכיכם. בקשו לראות פרויקטים הדומים לפרויקט בו אתם מעוניינים ולבחון את מוצריה בעת המפגש עם נציג החברה. הקפידו לתאם ציפיות, להבהיר במפורש את דרישותיכם ולדרוש אחריות הן על תהליך ההקמה של המטבח והרכבתו והן עבור המוצרים השונים הכלולים בו. הגיעו לפגישת הייעוץ בחברה עם תרשימים ברורים, סקיצות, מידות ותמונות של האזור המיועד להקמת המטבח.

זכרו – מדובר בהשקעה כספית לא מבוטלת וברצון ליצור עבורכם סביבה מושלמת לבישול ולאירוח במרפסת או בחצר. לכן, אין כל סיבה שתתפשרו על איכות המטבח ועל מימוש כל דרישותיכם וציפיותיכם ועליכם לוודא שהחברה אכן תספק לכם את התוצאה האופטימלית. 

מוכנים? קדימה – צאו לבשל!