רכשתם כסא מחשב חדש? טיפים לישיבה נכונה מול המחשב

ידעתם שעובד ממוצע מבלה כ-80,000 שעות בישיבה מול מחשב במהלך הקריירה שלו? אז כדי לא לקצר את הקריירה, קחו כמה דקות לדאוג לעצמכם וקראו את הכתבה הזו…

 

מיקום וכיוונון של הכסא

 

אז קודם כל אנחנו מקווים שרכשתם כסא אורתופדי או לפחות כזה שמתאים לכם בול – לא קטן מדי, לא גדול מדי, שתוכלו לשבת בו בנוח. כדאי שתמקמו את הכסא בצורה הכי נוחה לכם מול המחשב, כשהוא לא גבוה מדי ולא נמוך מדי והידיים שלכם מונחות על השולחן.

 

  • רצוי שהגובה של הכסא יהיה כזה שיאפשר לכם למקם את העיניים שלכם מול המסך – או יותר נכון מול המרכז של המסך, כך שלא תצטרכו להבין כלפי מעלה או כלפי מטה, אלא ממש בקו ישר עם העיניים והמרכז של המסך.
  • לגבי המשענת של הכסא – שימו לב שהיא נוחה לכם, אבל שאתם לא נשענים אחורה מדי וגם מצד שני לא יושבים באוויר, המצב האולטימטיבי הוא להישען חלקית. מומלץ שתהיה לכסא תמיכה לגב התחתון.
  • תנוחת הרגליים – רצוי שיהיו על הרצפה ולא רגל על רגל ורצוי להתמך עם הדום מיוחד במידה ואתם לא מגיעים לרצפה או סובלים מכאבי גב
  • הצוואר – לשים לב שלא מעמיסים עליו משקל רב, שמסך המחשב לא יהיה בזווית או יצריך מאמץ של רצועת הכתפיים
  • תנוחת מפרקי הידיים והאצבעות – מפרקי הידיים צריכים להיות ישרים בזמן ההקלדה או השימוש בעכבר ומונחים באוויר כשכפות הידיים על המקלדת. הימנעו מכיפוף המפרקים למעלה, למטה או לצדדים. הקלידו כאשר הידיים והמפרקים מרחפות מעל המקלדת, כדי שתגיעו לכל מקום, כולל לעכבר, בלי מאמץ גדול מדי

 

לקום ולעשות מתיחות מדי פעם

 

כיוון שחלקנו יושבים רוב היום, כדאי לקום לפחות אחת לשעה-שעתיים, כדאי להתהלך קצת, למתוח את הגוף ולהניע אותו. לעשות פעילות כלשהי לפני שאתם חוזרים לשבת רצוף.

 

  • בנוסף, עשו תרגילים לעיניים, עצמו אותן לדקה ותנו להן מנוחה. נסו למקד את המבט במשהו אחר, ניטרלי מדי פעם ולא רק במסך.
  • סובבו את כפות הידיים לשני הכיוונים כדי לשחרר מהן לחץ, כמו כן, הניעו את הצוואר מימין לשמאל ובתנועות מעגליות.

 

מיקום המסך ביחס לעיניים

אחת הפגיעות הנפוצות בעבודה ממושכת מול המחשב אחרי הגב, היא העיניים. מחקרים מצאו כי מיקוד הראיה במקום קבוע לאורך זמן עלול לפגוע בחדות שלה. ביפן גילו כי נמצא שיעור גבוה של גלאוקומה בקרב עובדים המבלים זמן רב מול מחשב. אז מה כדאי לעשות? מקמו את התאורה בזווית ישרה מעל מסך המחשב למניעת השתקפויות.

 

כפי שאמרנו, המסך צריך להיות ממוקם מולכם כדי שלא תשבו עם ראש וגוף מסובבים לצד אחד במשך שעות, בגובה העיניים. שימו לב שהמסך מואר מספיק ושהוא איכותי ככל היותר.

 

מה עוד יכול להקל עלינו?

 

קיים כיום בשוק מגוון רחב של מוצרים תומכים שיכולים להקל עליכם את הישיבה הממושכת והעבודה מול המחשב.

 

אחד מהמוצרים הללו הוא משטח תמיכה ארגונומי מרופד ששומר על הידיים שלכם במקרה והן נמצאות בחיבור של השולחן לבין המקלדת ונועדו לתת תמיכה לשימוש במקלדת. יש שכרית לעכבר גם נוחה להם ומונעת מהם שחיקה וכאב. קיימות כריות ישיבה ותמיכה לנוחות בישיבה לתמיכה בגב התחתון, במותניים ועוד.

 

ולפעמים, גם רכישה של הכסא המושלם והאיכותי ביותר, לא תועיל לכם אם אתם יושבים לא טוב ולא מודעים לישיבה נכונה מול המחשב