ביטול עסקה באינטרנט – כל מה שחשוב לדעת

ביטול עסקה באינטרנט עשוי להשתנות בהתאם לנסיבות הספציפיות, לסוג העסקה ולמדיניות של השירות או האתר המסחרי בו נעשה שימוש.


למעשה, ההמלצה לכל צרכן תהיה לבדוק לפני שמבצעים עסקה ומבצעים הזמנה מחנות אינטרנטית את מדיניות ביטול העסקה או הליך החזרת מוצר לאותה חנות.


כמובן, שידע בנושא יכול להוות ככוח ולהלן מספר הנחיות כלליות אשר יכולות לתת תשובות כלליות לשאלות כמו מתי ניתן לבטל עסקה? כיצד לבטל עסקה? ומה לבדוק כאשר עושים זאת?

 

מתי ניתן לבטל עסקה באינטרנט?


ישנם מספר מקרים מרכזיים בגינן ניתן לבטל עסקאות באינטרנט ובין היתר:

 

  • עסקאות אשר לא הושלמו – לעתים קרובות יתאפשר לבטל עסקה שעדיין לא עובדה או הושלמה. פעולה זו נפוצה במקרים של הזמנות מקוונות שעדיין נמצאות במצב המתנה או עיבוד.

  • הזמנות עם אישור מראש – במקרים מסוימים, ניתן לבטל תשלומים מאושרים מראש, כמו הזמנות בבתי מלון או הזמנות לרכב שכור, לפני שהם יחויבו בחשבונך.

  • שירותי מנוי – בכדי לגרום ללקוחות להצטרף וכמובן, גם לגרום להם להישאר, שירותי מנויים רבים מאפשרים לכם לבטל לפני תחילת מחזור החיובים הבא.

  • החזרים – ניתן לבקש החזר עבור רכישות או עסקאות מסוימות אם הם עומדים בקריטריונים של מדיניות ההחזרים.

 

כיצד לבטל עסקה?


ישנן דרכים שונות באמצעותן ניתן לבטל עסקה באינטרנט, ההמלצה היא להכיר את כל השיטות וכמובן, לבצע את הפעולה המתאימה:

 

  • יצירת קשר עם שירות הלקוחות – השיטה הנפוצה ביותר היא פנייה לשירות הלקוחות או הפלטפורמה שבה בוצעה העסקה. הם יכולים לתת הדרכה בתהליך הביטול או ליזום אותו בעצם בשם הלקוח הפונה.
  • כניסה לחשבון המקוון – עבור עסקאות מסוימות, יעלה לעיתים הצורך להיכנס לחשבון המקוון  בפלטפורמה ולבטל את העסקה באופן עצמאי.
  • פנייה לחברת האשראי  –  אם העסקה עדיין לא עובדה, ניתן לפנות לחברת האשראי או לספק התשלומים שלך כדי לבקש ביטול בעבורה.

 

ביטול עסקה באינטרנט

מה חשוב לבדוק בעת ביטול עסקה?


ישנם מספר דברים שחשוב לבדוק לפני שמתחילים בהליך ביטול עסקה ובין היתר:

 

  • חלון הזמן לביטול – יש לוודא שהביטול מתבצע בתוך חלון הזמן המצוין במדיניות או בתנאים וההגבלות של הפלטפורמה. לשירותים שונים יש לוחות זמנים שונים לביטולים.
  • דמי ביטול – שימו לב לכל דמי ביטול או קנסות הקשורים לביטול. חלק מהעסקאות עשויות לגרור עמלות בגין ביטול.
  • מדיניות החזר כספי – יש לעיין במדיניות ההחזרים כדי להבין אם אתה זכאי להחזר ומהם התנאים שבהם תוכל לקבל את הכסף בחזרה.
  • קבלת אישור עבור הביטול –  לאחר ביטול העסקה יש לבקש אישור בכתב, כגון מייל או מספר אסמכתא לביטול. זה יכול לשמש כהוכחה בכל מקרה של מחלוקת.

 

חשוב לקרוא את התנאים וההגבלות של השירות או הפלטפורמה שבה התרחשה העסקה, כמו גם כל מיילים או תיעוד הקשורים לעסקה. בנוסף, מי שלא בטוח לגבי אפשרות ביטול עסקה והפעולות אותן צריך לבצע לצורך כך, מומלץ לפנות לתמיכת הלקוחות שלהם על מנת לקבלת הדרכה.


יש לזכור כי ייתכן שעסקאות מסוימות, כמו הורדות דיגיטליות או רכישות שאינן ניתנות להחזר, לא יהיו זכאיות לביטול או להחזרים כספיים.

 

החזר כספי על מוצר


בדומה לביטול עסקה באינטרנט גם כאשר זה נוגע לקבלת החזר, התהליך אמור להיות תלוי במדיניות ההחזרים של אותה חנות מקוונת – ולכן, חשוב להקפיד ולחפש את המידע הרלוונטי בטרם ביצוע העסקה.


כמובן, שברגע שעולה הרצון לקבל החזר כספי על מוצר, יש לוודא שהמצב אכן תואם את הקריטריונים של הזכאות להחזר.


במקרים בהם נתקלים בקושי או בבעיה, קיימת אפשרות ליצור קשר עם שירות הלוקחות של אותו האתר, על מנת לקבל את כל המידע לאופן בו צריך לפעול על מנת לקבל החזר כספי על מוצר.

 

החזרת מוצר פגום


לא מעט אנשים מצאו את עצמם מתמודדים עם דרך חתחתים לא פשוטה כאשר עלה אצלם הצורך להחזיר מוצר פגום, אותו רכשו ברשת.


גם במקרה הזה, יש לבדוק את מדיניות ההחזרות הספציפית של אותה חנות אינטרנטית ממנה רכשתם את המוצר.


קיימת חשיבות גבוהה לתעד את הפגם של המוצר – בין אם באמצעות תמונות ובין אם באמצעות סרטונים.


יש ליצור קשר עם שירות הלקוחות של אותה החנות, על מנת להבין ממנו את כל השלבים בהם צריך לפעול על מנת להחזיר את המוצר – פעולה זו רלוונטית בעיקר במקרים בהם לא בדיוק ברור מה צריך לעשות על מנת לעבור את התהליך.


אם ההחזר מתבצע באמצעות הדואר, יש להקפיד ולארוז את המוצר בצורה טובה ואיכותית, רצוי באריזתו המקורית. יש לבצע את המשלוח וכמובן, לשמור את התיעוד על כל שהחבילה נשלחה – על מנת שבעת הצורך תהיה לכם הוכחה ברורה ששלחתם את ההזמנה.


ברגע שתאושר קבלת המוצר הפגום,  אתם אמורים לקבל מוצר חלופי או החזר כספי – בהתאם למדיניות החזרי המוצרים של אותה החנות. השיטה ומסגרת הזמן לכך עשויים להשתנות גם הם בהתאם לאותה המדיניות.