דירוג אנרגטי – מה חשוב לדעת ומה חשוב לבדוק?

דירוג אנרגטי, המכונה גם דירוג יעילות אנרגטית או דירוג ביצועים אנרגטיים, הוא מדד המציין באיזו יעילות מוצר או מערכת משתמשים באנרגיה. דירוגים אנרגטיים משמשים בדרך כלל עבור מכשירי חשמל, מבנים וכלי רכב על מנת לעזור לצרכנים לבצע בחירות מושכלות לגבי צריכת אנרגיה והשפעה סביבתית. דירוגים אלה מספקים דרך סטנדרטית להשוות את יעילות האנרגיה של מוצרים או מאפיינים שונים וכמובן, מהווים שיקול חשוב ובעל השפעה רבה על קבלת הבחירה וביצוע הבחירה.



מה זה דירוג אנרגטי – כיצד הוא נקבע וכיצד הוא מוצג?


דירוג אנרגטי נקבע בטווחים המצוינים באמצעות אותיות באנגלית וסימני פלוס.


לדוגמא, ניתן למצוא מוצר חשמל עם דירוג אנרגטי a – ועד לאותו G אשר המעידה על הרמה הנמוכה ביותר של דירוג אנרגטי.

 
כאשר, דירוג אנרגטי גבוה במיוחד יכול להיות מוצג בצורה הבאה:  a+++.

 

מתי כדאי לשים דגש על דירוג אנרגטי?


חשוב שכל צרכן ישים דגש על דירוג אנרגטי בעת רכישת מוצרי חשמל. הדירוג האנרגטי מעיד במידה רבה עד כמה אותם המוצרים הינם יעילים וחסכוניים בחשמל – מה שיהפוך את הבחירה בהם למשתלמת יותר.


כמובן, שדירוג אנרגטי גבוה בא לידי ביטוי גם בשמירה על הסביבה ובצרכנות ירוקה (נושא אשר מקבל דגש משמעותי בשנים האחרונות). במקרים מסוימים הדירוג גם יעיד על יעילות המוצר בכל מה שקשור לצריכת מים. דירוג אנרגטי גבוה יכול להעיד במידה רבה גם על הקדמה הטכנולוגית של אותו מוצר חשמל (זאת כמובן, בשילוב עם קריטריונים אחרים). 

 

דירוג אנרגטי טבלה


טבלת דירוג אנרגיה, הידועה גם בתור תווית יעילות אנרגטית או תרשים, מספקת לצרכנים מידע על היעילות האנרגטית של מוצרים שונים. טבלה זו מציגה בדרך כלל מידע ודירוגי מפתח הקשורים לאנרגיה בפורמט סטנדרטי כדי לעזור לצרכנים לבצע בחירות מושכלות ולקבל את התמונה המלאה לגבי הדירוג האנרגטי של אותו המוצר המדובר.


הטבלה אמורה להיות מחולקת לעמודות שונות אשר עמודה אחת תציין את דירוג היעילות האנרגטית (אשר מיוצגת באותיות ולעיתים גם עם פלוסים).


עמודה נוספת יכולה לעסוק בנושא צריכת האנרגיה השנתית – כמות האנרגיה המשוערת שאותו מכשיר צורך בקוט"ש במשך שנה.


עמודה נוספת בטבלה אמורה לעסוק בעלות תפעול שנתית משוערת – עלות התפעול השנתית בשקלים – בהתבסס על פרמטרים כמו צריכת אנרגיה ותעריפי חשמל.

 

דירוג אנרגטי

דירוג אנרגטי a+++ – מה זה אומר?


כיום, כל מי שתר אחר מוצר חשמלי ורוצה לשים דגש על נושא של דירוג אנרגטי, אמור לשאוף לדירוג a+++. דירוג זה מייצג לרוב את הרמה הגבוהה ביותר של דירוג יעילות אנרגטית אותו ניתן להקצות למכשיר חשמלי – ובעיקר מוצרים כמו: מקררים, מזגנים או מכונות כביסה.


מוצרים בדירוג "A+++" נחשבים לחסכוניים במיוחד באנרגיה וידידותיים לסביבה. 

 

מה ההבדל בין דירוג אנרגטי a ל-a+++?


בכדי להבין בצורה מעמיקה יותר את המשמעות של דירוג אנרגטי a+++ חשוב להבין את ההבדלים בין דירוג זה לבין דירוג a.


אז דירוג אנרגיה "a" מצביע על כך שהמכשיר חסכוני יחסית באנרגיה בהשוואה לאחרים בקטגוריה שלו – אך יחד עם זאת, ייתכן שהוא אינו האפשרות היעילה ביותר שיש.


לעומת זאת, דירוג אנרגיה " a+++" מהווה כרמה גבוהה יותר של יעילות אנרגטית בהשוואה ל"a". a+++ מסמל שהמכשיר חסכוני במיוחד באנרגיה וצורך פחות אנרגיה משמעותית מהדגמים הממוצעים או הסטנדרטיים בקטגוריה שלו.


לכן, מי שרוצה לבסס את הבחירה של מוצר חשמלי על הדירוג האנרגטי שלו,  אמור להעדיף מוצר המוגדר בדרגה של a+++ על פני מוצר המדורג כ-a  בלבד. כמובן, שלצד הדירוג האנרגטי יש עוד לא מעט פרמטרים עליהם חשוב לשים דגש בהליך בחירת מכשיר חשמלי.