קפה: כל הדברים שלא ידעתם עליו

גם אתם לא מוותרים על הקפה של הבוקר? בימים אלו כשרבים מאיתנו יושבים בבית ונאלצים לשתות קפה ביתי, ברוב הבתים כבר יש מכונת קפה על קפסולות ואפילו מכונות משוכללות יותר.

 

אמנם בתקופה הקרובה של הסגר אף מלצרית לא תיתקל בבקשות המוזרות שכל אחד מאיתנו מתעקש עליהן בקפה שלו – כוס שקופה, בלי קצף, עם התמצית בצד, ועוד ועוד, כי מכונת קפה היא כבר מוצר זול ופופולארי בכל בית. יש שמעדיפים אותה עם מקציף חלב ויש שיבקשו לעצמם את המכונה המשוכללת ביותר. קפה, כמו יין, יכול לשרת אניני טעם שיש להם העדפות מדוייקות לגבי הכנת הקפה שלהם וגם כל מי שאוהב קפה ואפילו לא יודע למה…

 

ניתן למצוא כיום בשוק מגוון רחב של מכונות קפה מקצועיות שמשמשות בתי קפה ומקומות עבודה גדולים וכן מכונות קפה אוטומטיות לשימוש עצמי במקומות ציבוריים. מחיר מכונת קפה הוא נתון משתנה, שכן יש את הפשוטות ביותר ועד המשוכללות ביותר שגם טוחנות את הקפה ושוטפות לכם את הכוס אחר כך. טוב לא באמת שוטפות. אבל טוחנות.

 

אם תהיתם מה משפיע על טעם הקפה המופק ממכונה מושפע ממספר גורמים: המים ואיכותם, טריות הקפה, סוג הפולים ואופן קלייתם, עובי טחינת הפולים שמוסיף לארומה ולחץ המים שמספקת המכונה.

קפה

מה חשוב לדעת לפני שקונים מכונת קפה

אז דבר ראשון כדאי לרכוש מכונה אצל יצרן מוכר וכזה שמתמחה במכונות קפה. כך תוכלו לוודא שהמכונה שלכם עומדת בסטנדרטים וכן יש למי לפנות במידת הצורך. חשוב להגדיר מראש מה חשוב לכם בקפה – האם החלב המוקצף או הארומה? האם אספרסו או דווקא קפה גדול יותר? ודבר אחרון הוא קלות ההפעלה של מכונת הקפה, כדאי למצוא משהו ביתי שנוח לתפעל אותו.

 

אם אתם מתלבטים לגבי מקציף חלב, אז דעו שתמיד אפשר לרכוש אחד בנפרד…

 

היכנסו לסקירת מכונות קפה מומלצות שהכנו לכם >

 

אבל אנחנו פה כדי לספר לכם כמה עובדות מעניינות שאולי עוד לא ידעתם על קפה.

 

כמה נס יש בקפה שלכם?

 

כולנו רגילים לקרוא לקפה נס קפה והאמת שעד לפני כמה שנים זה היה הקפה הנפוץ ביותר פה אצלנו בארץ, עד שהתחלנו להבין יותר. המונח "נס קפה", הגיע בכלל מ-"נסקפה" המוצר של חברת נסטלה, וכשהקפה הנמס הגיע לארץ זה היה כמו נס שהוא נמס ככה בקלות במים חמים אז מכאן ההקבלה לנס קפה…

 

האמת שהקפה הנמס הומצא בכלל בשיקגו שבארה"ב עוד בשנת 1900 והפך למותג משגשג בזכות חברת Nestle השוויצרית. העובדה שאבקת הנס קפה נמסה בקלות במים היא כיוון שפולי הקפה מבושלים אחרי טחינתם ולאחר מכן מיובשים. הבישול המוקדם מאפשר הכנה קלה, אך מאבד בדרך חלק מהארומה של הקפה.

 

מאיפה הגיע הקפוצ'ינו?

 

לעומת זאת, קפוצ'ינו שמוכר בעיקר בחו"ל ומקורו מאיטליה, הוא שם שהגיע ממסדר נזירי הקפצ’ון האיטלקיים שעוד לפני מאות שנים גילו את הקפה וייצרו אותו. וכמו הנזירים הפרנציסקנים, גם הנזירים הקפוצ'ינים לובשים גלימה חומה עם ברדס גדול ומחודד ומכאן גם ההקבלה לצבע הקפה. דרך אגב, מסדר הנזירים הקפוצקינים הוא גם מקורה של המילה קפוצ’ון כיוון שהם היו נהגו ללבוש גלימה עם כובע על ראשם כחלק מהתלבושת המסורתית.

 

מתברר שקפה זה בריא!

 

בשנים האחרונות גילינו שקפה הוא גם בעל סגולות מרפאות – כמובן שהכל במידה כן? מחקרים מצאו קשר בין שתיית קפה לבין הורדת הסיכון לחלות באלצהיימר, בפרקינסון ובסכרת. בנוסף, גילו כי שתייה של עד 3 כוסות קפה ביום מפחיתה את הסיכון להתקף לב. לקפאין יש פעילות של נוגד-חמצון – מה שמגן על הגוף ממחלות שונות.

 

מחקר ישראלי גילה שהקפאין משפר את תפקוד כלי הדם ומונע טרשת עורקים ודלקות. המחקר על השפעת קפאין בכלי הדם, של פרופ’ מיכאל שכטר וגיא שלמון מצא כי לקפאין השפעה מטיבה עם תפקוד כלי הדם ותאי האנדותל. 

 

עשינו לכם חשק לקפה? כאן תמצאו מכונות קפה מומלצות של נספרסו >

 

למה הוא מומלץ לפני ספורט?

 

קפאין ידוע כמשפר ביצועים ספורטיביים, ובשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על ההמלצה לשתות קפה שחור לפני התחלת אימון. הוא משחרר אנרגיה לשרירים על ידי פירוק שומנים וחומצות שומניות לדם, שהופכות לאנרגיה. קפאין משפיע גם על מניעה של התעייפות השריר במהלך הפעילות הגופנית. הוא משפר את יכולתו של הגוף לחמצן שומנים ולאחסן בשרירים גליקוגן (רב-סוכר הבנוי מגלוקוז ומשמש לשימור עתודות אנרגיה זמינה) – מה שאכן מסייע לאימוני סיבולת.

 

ועוד משהו חשוב לסיום – אומרים שמכיוון שקפה מזרז את קצב חילוף החומרים בגוף, הוא יכול לסייע בשריפת שומנים מהירה ואפילו תורם לתחושת שובע – זו גם הסיבה שהוא נכלל במוצרי דיאטה רבים.