קניות באינטרנט – איך זה עובד ומה חשוב לדעת?

קניות ברשת הן לא מנהג חדש במיוחד, אך בשנתיים האחרונות הן נכנסו לחיינו בסערה ולרובנו כבר יצא להזמין דבר אחד באינטרנט. במיוחד אחרי תקופת הקורונה שמנעה מאיתנו לצאת מהבית, כמעט כל עסק שמכבד את עצמו מאפשר אופציה של קנייה ברשת.

 

אספנו עבורכם תשובות לשמונה שאלות נפוצות שיעזרו לכם להבין יותר איך עובדות הקניות ברשת ואיך לקנות בצורה יותר חכמה.

1. אילו סוגי חנויות יש באינטרנט?

 

כיום מרבית העולם עבר לממשק אינטרנטי בנוסף לממשק הפיזי. זה אומר שחנויות רבות פתחו אתרים עסקיים שמאפשרים לכם לרכוש את המוצרים שלהם מבלי לצאת מהבית. אין כמעט תחום שלא ניתן לבצע בו קניות באינטרנט: בגדים, נעליים, תכשיטים, כלים לבית, רהיטים, פרחים ועציצים, מוצרי אלקטרוניקה, מזון, תרופות ועד מדבקות שם לגן ודברים נוספים.

 

2. באילו אמצעי תשלום ניתן להשתמש כשמבצעים קנייה באינטרנט?

 

הרוב המכריע של העסקים ושירותי המכירה האינטרנטיים מאפשרים לבצע רכישה בעיקר בעזרת כרטיסי אשראי על כל סוגיהם. יש חנויות ועסקים מסוימים שמאפשרים דרכי תשלום חלופיות כמו מטבעות מבוזרים, צ'קים, העברת כסף אינטרנטיות (כדוגמת Bit או PayPal). לא ניתן לשלם על עסקאות באינטרנט באמצעות כסף מזומן.

 

3. האם תמיד עליי לשלם דמי משלוח?

 

כמעט בכל הזמנה אינטרנטית תידרשו לשלם דמי משלוח, בין אם אתם מזמינים משלוח מהארץ או ממדינה אחרת. אחת האופציות בהם לא תידרשו לשלם דמי משלוח היא במידה והגעתם לסכום כסף שפטור משילום דמי משלוח, אך לרוב זהו סכום כסף די גבוהה. גובה דמי המשלוח משתנה בין עסק לעסק ובהתאם לסכום העסקה.

 

4. במידה ואני רוצה להזמין בגדים באינטרנט, איך אוכל לדעת האם הבגדים יתאימו לי?

 

במרבית האתרים שמציעים למכירה בגדים, יש אופציה להתאמה והצעה אישית של בגדים לפי מידה. באותם אתרים תוכלו למצוא מעין מחשבונים שיעזרו לחשב את המידה המתאימה עבורכם. לרוב תידרשו להכניס למחשבון את המשקל שלכם, הגובה, צורת הגוף ואיך תרצו שהבגד יהיה עליכם: מאוד צמוד, צמוד, משוחרר ועוד. יש חנויות שמפרטות את ההיקפי הכתפיים-אגן-ירכיים ורושמות מהו הטווח המתאים לכל מידה, כך שתוכלו למדוד את עצמכם ולראות איזו מידה מתאימה לכם.

 

5. מה עליי לעשות במידה ואני נתקל בבעיה?

 

במידה ונתקלתם בבעיה כלשהי במהלך הקניות שלכם באינטרנט, החל מבעיות ברכישה ועד חיפוש של מוצר מסוים- אין ממה לדאוג, תמיד יש למי לפנות. אתרים רבים מציעים צ'אט "קופץ" עם נציג שירות שזמין מידית ויוכל לעזור לכם במה שתצטרכו. בנוסף, באתרים רבים יש כפתור של "צרו קשר" שם תוכלו למצוא אימיילים או טלפונים של אנשים העובדים בחנות וישמחו לסייע לכם לפתור כל בעיה.

 

6. מה אני יכול לעשות אם מוצר שאני רוצה לא נמצא במלאי?

 

האמת? אין יותר מדי מה לעשות לגבי זה. כמו שבחנויות רגילות לפעמים המלאי נגמר ויש צורך להמתין עד שהוא יחודש, כך גם בחנויות אינטרנטיות. חנויות אינטרנטיות רבות מציעות לשלוח לכם התראה כאשר המוצר חוזר למלאי, כך שתוכלו להיות מודעים ולרכוש את המוצר מיד כשהוא יחזור.

 

7. איך אוכל לקבל את החשבונית\הקנייה של הרכישה שלי?

 

בעת פתיחת המשתמש בכל חנות אינטרנטית תידרשו לתת את הטלפון או את כתובת המייל שלכם. המידע הזה ישמש את החברה כדי לעדכן אתכם במצב ההזמנה שלכם וגם כדי לשלוח לכם את כל המסמכים הדרושים. במידה ולא קיבלתם אותה מיד לאחר הרכישה, תוכלו לפנות לשירות הלקוחות והם יעזרו לכם במה שתצטרכו.

 

8. האם אוכל לעקוב אחר ההזמנה שלי?

 

בוודאי! כמעט כל חנות אינטרנטית מאפשרת לכם לבצע מעקב מקיף אחר המשלוח כך שתוכלו לראות בדיוק איפה המשלוח נמצא, האם הוא כבר יצא אליכם, מתי הוא יגיע אליכם ועוד. במידה ותרצו, תוכלו לקבל עדכונים שוטפים לנייד או למייל שלכם ולהיות מעודכנים בכל פעולה שמתרחשת.

 

מה עוד חשוב לדעת?

 

כמובן שחשוב שתקנו רק באתרים מוכרים ומאובטחים, שימו לב לתנאי הביטול. חשוב לדעת כי יש חנויות שמרכזות משלוח מספקים שונים כמו: וואלה שופס, עזריאלי קום, גרו ועוד, כך שבדרך כלל הרכישה נעשית על ידם כמתווכים, אבל המשלוח יסופק על ידי היבואן בנפרד. 

 

בדקו מתי יגיע אליכם המשלוח וכיצד, ומה קורה אם לא תהיו מרוצים ממנו. עשו בדיקת מחירים לפני הרכישה, כי אולי המוצר נמכר במחיר זול יותר בחנות אחרת. שימו לב אם החנות שממנה אתם קונים היא חנות ישראלית או חנות מחו"ל, כי אם מדובר בחנות מארה"ב או סין למשל המשלוח ייקח יותר זמן.