איך לבחור מזגן? 6 טיפים חשובים!

אם נמאס לכם לעמוד מול המאוורר כל קיץ או להתעורר מזיעים בלילות הגיע הזמן לקנות מזגן! זה לא כזה מסובך, אבל יש כמה דברים שחשוב לדעת כדי שתעשו את הבחירה הנכונה

בניגוד למזגני החלון של פעם או למזגנים הנמוכים שהיו צמודים לרצפה, כיום כל המזגנים כמעט ממוקמים בגובה, צמוד לתקרה. והם יעילים מאוד, חסכוניים בחשמל ואינם מרעישים כמעט. כדי לרכוש מזגן שיעשה את העבודה ויקרר או יחמם לפי צורכיכם, כדאי להתחשב בתנאי המגורים ובחלל שבו תרצו למקם את המזגן.

איך לבחור מזגן

שלושת הסוגים העיקריים של מזגנים הם: מזגן עילי, מזגן רצפתי ומזגן מיני מרכזי. בשלושתם המזגן מפוצל לשתי יחידות – יחידת המדחס והמעבה, ויחידת המאייד. במזגנים עיליים ורצפתיים המדחס מותקן מחוץ לבית, ואילו המאייד נמצא בתוך הבית ומזרים את האוויר הקר או החם אל חלל החדר. במזגן מיני מרכזי, שתי היחידות צמודות ובדרך כלל מרוחקות מחלל הבית, האוויר עובר בתעלות ומוזרם לחלל באמצעות פתחי אוורור.

 

המזגן הנפוץ ביותר הוא מזגן עילי, הוא הפשוט ביותר, העמיד ביותר ולרוב הוא מתאים לרוב הבתים, העסקים והחדרים. מזגן רצפתי פחות משווק לבתים פרטיים ומזגן מרכזי ברוב המקרים מתוכנן עם בניית או שיפוץ הבית ומצריך תכנון רציני.

 

כדי לקנות מזגן עילי טוב, יש כמה פרמטרים שכדאי שתקחו בחשבון לקראת הרכישה:

 

1. מהו גודל החלל שאתם רוצים לקרר?

קודם כל, חשוב לבדוק מהו החלל שאתם רוצים לקרר (או לחמם) כדאי להתאים את כוח הסוס של המזגן לגודל החדש שבו תרצו להתקין אותו. חדר קטן עד לגודל של 30 מטר. לא כדאי לחסוך ולקנות מזגן עם תפוקה נמוכה שיתאמץ מדי ולא תרגישו אותו ומצד שני לאין צורך במזגן גדול וחזק שיקרר מדי את החלל.

 

ההתאמה האידיאלית היא בהתאם לגודל החדר, השימוש שלו, כמה אנשים נמצאים בו, כמה חלונות יש בו וכדומה. את הגודל כמובן שכדאי לשקול בהתייעצות עם בעל המקצוע הרלוונטי.

 

2. איך לבחור את הדגם והיצרן המתאימים ביותר?

 

יש כיום בשוק 3 יצרנים מובילים: תדיראן, אלקטרה וטורנדו. כולן חברות טובות ואמינות המציעות מוצרים טובים ואמינים. קיים דגש מסויים למזגנים של תדיראן שיש לה מזגנים איכותיים עם ביצועים אמינים שפשוט מתקלקלים פחות. אבל המחיר שלהם יותר יקר ביחס לאחרים.

 

אלקטרה גם היא חברה ותיקה ואמינה שלרוב למזגנים שלה אין תקלות בעשות הראשון וטורנדו, שהיא חברה חדשה יותר, אך מוכיחה חדשנות ומציעה שירות טוב.

 

3. האם לקנות מזגן אינוונטר?

 

טכנולוגיית אינוורטר היא טכנולוגיה יפנית שאמנם מייקרת את המזגן, אבל ידועה כחסכונית בכ-30% ממזגן רגיל. מזגן אינוונטר מגיע לטמפרטורה הרצויה במהירות ושומר על טמפרטורה אחידה. אבל כשמזגן אינוורטר מתקלקל, עלות התיקון עולה משמעותית.

 

יתרונו הגדול של מזגן האינוורטר הוא חיסכון בחשמל בשימוש ממושך, כך שבתים בהם רק מדליקים את המזגן מדי פעם לכמה שעות, לא זקוקים לטכנולוגיה זו.

 

4. איזה גודל מזגן לקנות?

 

בגדול אפשר לומר שחישוב הגודל הוא 1 כוח סוס לכל 10 מ"ר, אבל הנתון הזה משתנה ביצרנים שונים ולכן יש מדד נוסף שכדאי לבדוק והוא ה-BTU – דירוג עוצמת הקירור. זהו מדד אחיד בין כל היצרנים שמאפשר לדעת מהי עוצמת הקירור. כל כוח סוס אחד במזגן מייצר עד כ-9,000 BTU לחימום ולקירור.

 

לדוגמא, עבור חדר סטנדרטי בגודל 15 מ"ר מומלץ להתקין מזגן של 1 כוח סוס ו-9,000 BTU, חדר שינה למשל, בגודל 25 מ"ר מצריך כבר מזגן עם 2 כוחות סוס ו-16,000 BTU.

 

5. האם לקנות את המזגן הזול ביותר?

 

הגורמים העיקריים המשפיעים על מחירו של המזגן הם התפוקה, סוג המזגן, ותוספת של טכנולוגיות מתקדמות. טווח המחירים של מזגנים עלי ורצפתי בתפוקה של 9000BTU הוא בין 3,500-2,000 שקל, מחירו של מזגן בתפוקה של 24,000 BTU נע בין 4,000 ל-6,000 שקל.

 

חשוב כמובן לבדוק כמה זמן אחריות ניתנת לכם במסגרת המחיר, מה מכסה האחריות והאם יש התחייבות להגעת טכנאי מהיר במקרה של תקלה. כל עוד מדובר במזגן מחברה מוכרת ואמינה, אין מניעה לרכוש מזגן זול או במסגרת מבצע.

 

6. האם חובה לשלם עבור התקנה?

 

התקנה של מזגן מצריכה אנשי מקצוע שיודעים היכן למקם אותו ואיך לחבר אותו למנוע החיצוני בכל בית וחלל. לפעמים המחיר כולל התקנה, אך ברוב המקרים תצטרכו לבצע את ההתקנה בנפרד. בדקו מה היתרונות בלהזמין טכנאי מהחברה שממנה רכשתם את המזגן או להזמין באופן פרטי מתקין מזגנים מקצועי. עלות ההתקנה מייקרת את מחיר המזגן ונעה בין 600-1,000 ₪ בהתאם לגודל המזגן ולסוג ההתקנה.

 

חשוב שתקבלו אחריות מהטכנאי על ההתקנה. טכנאי טוב ייתן לכם אחריות של 3 שנים לפחות. יש שתי נקודות חשובות שטכנאי מקצועי אמור לדעת בעת ההתקנה:

 

  • מיקום המנוע – כיום בבניינים חדשים חובה שהמנוע ישב מנוע במסתור או על הגג, ולא מחוץ לחלון.
  • לא כדאי לחבר את המזגן לשקעים של מכשירים שצורכים הרבה חשמל כמו מקרר ומכונת כביסה, אלא בשקע ייעודי.